Perspektywy - Newsletter Akademicki 2021

"Akademie praktyczne" - czyli co, kiedy, dlaczego i dla kogo?

Uzyskanie przez wyższe szkoły zawodowe statusu "akademii praktycznej" zawiera opublikowany 6 maja projekt zmiany w ustawie "Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce" z lipca 2020 r. Jak informuje Ministerstwo Edukacji i Nauki nazwa uczelni zawierającą wyrazy "akademia praktyczna" będzie identyfikowała te uczelnie, podkreśli charakter prowadzonego przez nie kształcenia, wskazując profil ich działalności, wzmocni ich pozycję na rynku edukacyjnym i przyczyni się do pozytywnego odbioru tych uczelni w otoczeniu społeczno-gospodarczym. O co chodzi z tymi "akademiami praktycznymi"?

Komentarz przewodniczącego KRePUZ: - Słowo "Akademia" dodaje prestiżu

Poprosiliśmy dr hab. Dariusza Surowika, prof. PWSIiP, rektora Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, przewodniczącego Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych o skomentowanie projektu ustawy wprowadzającej "akademie praktyczne".

Pisaliśmy w "Perspektywach": Misja – kształcić praktycznie

Projektowane "akademie praktyczne" to przede wszystkim pomysł dla 32 publicznych uczelni zawodowych (PUZ), do niedawna nazywanych jeszcze państwowymi wyższymi szkołami zawodowymi (PWSZ). Uczy się w nich łącznie blisko 50 tysięcy studentów. Specyfice tego sektora szkolnictwa wyższego "Perspektywy" poświęciły specjalny raport w numerze z listopada 2020, pod proroczym tytułem "Misja: kształcić praktycznie". Przypominamy ten tekst – do pobrania również w wersji pdf., łącznie z aktualnymi danymi statystycznymi wszystkich tych uczelni.

Konsultacje ustawy o „akademiach praktycznych” – do 21 maja

Do 21 maja trwać będą konsultacje projektu ustawy o „akademiach praktycznych”. Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do skorzystania z tej możliwości. Projekt ustawy i jej uzasadnienie można pobrać z niniejszego linku. Natomiast przebieg procesu konsultacji można śledzić pod adresem: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12346456 Powodzenia!

Szkolnictwo wyższe w Polsce

Prace nad programem skierowanym do wybitnych studentów

W resorcie edukacji i nauki trwają prace nad nowym programem skierowanym do wybitnych studentów, opartym na zasadach programu Diamentowy Grant - wynika z informacji uzyskanych przez PAP z MEiN.

Wykup obligacji przekazanych uczelniom i instytutom naukowym

Obligacje przekazane uczelniom i międzynarodowym instytutom naukowym w 2019 r. będą podlegać wykupowi przez Skarb Państwa 25 maja br.

Umiędzynarodowienie - o tym się mówi

Tych z Czytelników "Newslettera Akademickiego", którzy nie mieli możliwości uczestniczyć w konferencji "Studenci zagraniczni w Polsce 2021" zachęcamy do wysłuchania zapisu debat podczas kilku z 11 sesji panelowych. Za tydzień - kolejne sesje. Warto znaleźć chwilę czasu na posłuchanie co wiedzą i mówią inni!

On-line teaching: its global challenges and the quest to perfect it

Umiędzynarodowienie w warunkach pandemii - o czym mówi świat

Marketing wirtualny - jak skutecznie rekrutować obcokrajowców w czasach pandemii?

Ilu mamy studentów zagranicznych w Polsce?

Ogólna liczba studentów zagranicznych studiujących w Polsce zwiększyła się o 4,2 tys. w stosunku do poprzedniego roku. Jednak nie wiadomo, gdzie przebywa prawie jedna trzecia z nich - powiedział PAP prezes Fundacji Edukacyjnej "Perspektywy" Waldemar Siwiński.

życie akademickie

Rektor UŚ z apelem o debatę nad przyszłością uczelni

Do debaty o przyszłości uczelni wobec realnej perspektywy powrotu do stacjonarnych zajęć wezwał jej społeczność w liście otwartym rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach prof. Ryszard Koziołek.

Na Politechnice Krakowskiej powstanie Hub dostępności

Centrum wiedzy o zasadach projektowania uniwersalnego w obszarze architektury, urbanistyki i budownictwa powstanie na Politechnice Krakowskiej w ramach projektu "Hub dostępności - centrum praktycznej nauki dostępności".

Koźmiński marką godną zaufania

Magazyn "My Company Polska" ogłosił wyniki badania Marka Godna Zaufania 2021. Zwycięzcą w kategorii Edukacja biznesu została Akademia Leona Koźmińskiego.

GUMed: Kampania "Kultura Szacunku"

Wraz z rozpoczęciem nowego roku akademickiego 2020/2021 Gdański Uniwersytet Medyczny pragnie zainicjować działania poprawiające jakość relacji międzyludzkich, propagujące atmosferę wzajemnego zrozumienia, szacunku i empatii.

Collegium Civitas - UNITAR: Strategic Peace & Conflict Studies

Collegium Civitas i Instytut Narodów Zjednoczonych ds. Szkoleń i Badań (UNITAR) połączyły siły, aby zaoferować interdyscyplinarny program studiów magisterskich w zakresie strategicznych studiów nad pokojem i konfliktami.

Zdaniem rektora

Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym cotygodniowym komentarzem prof. Przemysława Wiszewskiego, rektora Uniwersytetu Wrocławskiego

Majówka - Uniwersytet to współpraca, komunikacja i równość

To nie są łatwe czasy dla wspólnoty akademickiej. Pandemia bardzo mocno nadwyrężyła więzi nie tylko studentów z Uniwersytetem. Także dla wielu pracowników ich miejsce pracy jawi się niejasno.

Szkolnictwo wyższe na świecie

GCR: Kontrowersje wokół chińskiego kampusu w Budapeszcie

Na Węgrzech wybuchł spór polityczny dotyczący planów budowy chińskiego kampusu uniwersyteckiego w Budapeszcie po tym, jak ujawniono, że byłby on prawie w całości sfinansowany z chińskiej pożyczki i zbudowany przez chińską firmę.

Invest Lithuania: Litwa chce przyciągnąć zagraniczne talenty

Litwa rozwija politykę migracyjną ukierunkowaną na przyciągnięcie zagranicznych talentów oraz zachęcenie cudzoziemców do pozostania w kraju po ukończeniu studiów. Nowe zmiany legislacyjne wprowadzają uproszczone procedury.

Rankingi i akredytacje

Polskie uczelnie w "Round University Ranking"

Opublikowano wyniki najnowszej edycji rankingu Round University Ranking (RUR). Sklasyfikowano w niej 869 uniwersytetów, w tym 6 uczelni z Polski. Najwyżej uplasował się Uniwersytet Jagielloński (358), tuż za nim Uniwersytet Warszawski (363). Największy skok, o 38 miejsc, zanotowała Politechnika Łódzka; "sprintem zmierzamy do podium!" - tak na Facebooku skomentował ten sukces Rektor PŁ.

Nauki społeczne a rankingi akademickie

Eötvös Loránd University we współpracy z IREG Observatory on Academic Ranking and Excellence zaprasza na konferencję online University Rankings -Reflections from Social Sciences and Humanities w dniach 19 - 21 maja 2021.

SERMO - Nowa akredytacja środowiskowa w szkolnictwie wyższym

Akredytacja SERMO, tak jak każda inna akredytacja środowiskowa, jest systemem zewnętrznej oceny jakości kształcenia zbudowanym na zasadach dobrowolności i bezstronności, systemem jednolitej oceny jakości kształcenia w akademickich ośrodkach językowych.

Prof. Piotr Ponikowski wśród najczęściej cytowanych naukowców

Rektor UMW prof. Piotr Ponikowski jako jedyny Polak znalazł się wśród tysiąca najczęściej cytowanych naukowców na świecie, międzynarodowej listy Ranking Web of Universities.

Ranking Szkół Wyższych Perspektywy 2021 - publikacja w czerwcu!

Chcesz skutecznie promować uczelnię? Myślisz o budowie silnej marki i efektywnej kreacji wizerunku? Chciałbyś pokazać się w prestiżowym miejscu, wśród najlepszych, a zarazem dotrzeć do jak największej liczby maturzystów i ich rodziców?

Nowoczesny marketing

Women in Tech Days...and NIGHT!

Women in Tech Days 2021 to hub wiedzy technologicznej. W ramach wydarzenia odbędzie się 15 fascynujących Techtalków na najbardziej aktualne tematy. Zaangażowało się też tutaj 50 Mentorek i Mentorów z firm technologicznych, z którymi będziesz mogła zabookować sobie spotkanie 1:1 i omówić swoja plany karierow.

Gratulujemy

Dominik Strapagiel

Prof. Dominik Strapagiel w ogólnopolskim zespole doradczym MEiN

Profesor Dominik Strapagiel, kierownik Pracowni Biobank UŁ (WBiOŚ) został powołany do zespołu doradczego Ministerstwa Edukacji i Nauki ds. otwartych zasobów naukowych.



Małgorzata Kostrzyńska

Dr Małgorzata Kostrzyńska w Radzie przeciwdziałającej bezdomności

W Radzie ds. problemów rozwiązywania problemów bezdomności utworzonej przez prezydent Łodzi zasiada Pani Doktor Małgorzata Kostrzyńska z Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, która od lat pracuje z osobami bezdomnymi.



Henryk Bujak

Prof. Henryk Bujak dyrektorem COBOR

Prof. Henryk Bujak z Katedry Genetyki, Hodowli Roślin i Nasiennictwa Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu wygrał konkurs Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na dyrektora Centralnego Ośrodka Badania Odmian Roślin Uprawnych.



Przeczytaj całość w formie e-booka

W najnowszym numerze:

  • Droga Koźmińskiego
  • Ranking Liceów Warszawskich ma już 30 lat
  • Najlepsi z najlepszych
  • Studia, po których przyszłość stanie przed Tobą otworem
  • Zmiana w technologiach zaczyna się od kobiet

Najczęściej czytane

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER AKADEMICKI

Jeśli jesteś zadowolony z otrzymanego Newslettera Akademickiego
poinformuj znajomych o możliwości otrzymywania go.

www.perspektywy.pl

Poprzednie wydania 2021 r.: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13

Poprzednie wydania 2020 r.: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27



Jeśli ta wiadomość nie wyświetla się poprawnie, zobacz podgląd wiadomości w przeglądarce.

Zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 13 RODO uprzejmie informujemy, że:
1) Administratorem Państwa danych osobowych jest Fundacja Edukacyjna Perspektywy z siedzibą w Warszawie, ul. Nowogrodzka 31, kod pocztowy 00-511 (dalej także: "Fundacja"), numer KRS: 0000176397
2) z powołanym w Fundacji Inspektorem Ochrony Danych mogą Państwo się skontaktować kierując korespondencję drogą tradycyjną pod powyższy adres siedziby Fundacji (z dopiskiem "IOD") lub poprzez pocztę elektroniczną na adres: rodo@perspektywy.org
3) Państwa dane osobowe będą przetwarzane w następujących okolicznościach w oparciu o poniższe podstawy prawne:
- w celach marketingowych (uwzględniających także profilowanie w tych celach) - jako realizacja prawnie uzasadnionych interesów Administratora Danych, do których należy marketing bezpośredni produktów i usług

<resignlink>Zrezygnuj z otrzymywania wiadomości</resignlink>