Wiemy jak wspólnie rozwijać umiędzynarodowienie w Polsce!
Z udziałem minister Marii Mrówczyńskiej, wiceprezes PAN prof. Mirosławy Ostrowskiej i przewodniczącego KRASP prof. Arkadiusza Mężyka odbyła się w Poznaniu 3-dniowa strategiczna konferencja o przyszłości umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. Uczestniczyło w niej łącznie ponad 600 uczestników, z czego 350 "in person", 60 rektorów i szefów lub wiceszefów wszystkich instytucji i organizacji zaangażowanych w internacjonalizację: MNiSW, PAN, KRASP, NAWA, FRSE, OPI-PIB Perspektywy, IDEAS NCBR, KRD, PSRP, IROs Forum, PRom, ESN. Goście honorowym było British Council. Organizatorami XVII już konferencji „Studenci zagraniczni w Polsce” – przeprowadzanej w ramach programu „Study in Poland” - był KRASP i Fundacja Edukacyjna Perspektywy, a obowiązki uczelni-gospodarza znakomicie pełniła Politechnika Poznańska. Wydarzenie objął patronatem honorowym Minister Nauki.
Akademia nagrodziła mistrzów internacjonalizacji!
od lewej: Paweł Kaczmarczyk, Tomasz Orłowski, Katarzyna Specjalska, Andrzej Jajszczyk, Olga Vakhrina,
Bogusława Drelich-Skulska, Jerzy Duszyński, Krzysztof Walkowiak.
Podczas gali na Politechnice Poznańskiej polskie środowisko akademickie nagrodziło mistrzów umiędzynarodowienia 2024 w dziewięciu kategoriach - od badań poprzez dyplomację naukową do marketingu. Uhonorowano znakomite grono osób od lat aktywnie działających na rzecz internacjonalizacji polskiej nauki i szkolnictwa wyższego. Łączy ich profesjonalizm, wizja i skuteczność (gwiazdyinternacjonalizacji.pl).
Prof. Andrzej Jajszczyk: Nie bójmy się ryzyka
|
|
Wybitna Gwiazda (Distinguished Star) Zdaniem laureata: Jeżeli chce się osiągnąć naukowy sukces, nie należy bać się ryzyka, chociaż ryzyko to powinno być utrzymane w racjonalnych granicach. Jakkolwiek przede wszystkim liczy się zawartość merytoryczna publikowanych prac naukowych, a nie miejsce, w którym je opublikowano, warto pamiętać, że renoma czasopisma czy konferencji powoduje, że wyniki będą lepiej widoczne dla społeczności naukowej. Opublikowanie wyników w czołowych czasopismach i prezentacja ich na wiodących konferencjach jest też znakiem jakości naszych prac, wynikającym z solidnego procesu recenzyjnego.
|
Prof. Jerzy Duszyński: Głos naukowców musi być wysłuchany
|
|
Gwiazda Dyplomacji Naukowej (Science Diplomacy Star) Zdaniem laureata: Nauka jest niezwykle istotnym czynnikiem w pomyślnym rozwoju państw, dlatego zabieganie o jej wpływ na rozwiązywanie aktualnych problemów powinno być troską zarówno polityków, władzy, biznesu czy ogólnie społeczeństwa, jak i samych naukowców. Powinnością akademików jest przekonywać opinię publiczną o roli nauki w harmonijnym rozwoju świata, a w bardziej zawężonym zakresie − w umacnianiu pozycji Polski. Nasz akademicki głos nie może się sprowadzać tylko do prostych żądań o podwyższanie nakładów na naukę, ale trzeba przede wszystkim stanowczo wypowiadać się, że bez nauki dobrze zarządzanej, silnie wspieranej przez władze i poważnie traktowanej jako głos ekspercki, nie mamy co liczyć na szacunek do naszego kraju i podniesienie jego pozycji w świecie.
|
Tomasz Orłowski: Wiedza łączy!
|
|
Gwiazda Dyplomacji (Public Diplomacy Star) Zdaniem laureata: Międzynarodowa współpraca intelektualna jest jednym z najważniejszych filarów stosunków dyplomatycznych. Ruch intelektualny ma niezwykłe znaczenie w nowoczesnych stosunkach dyplomatycznych, dlatego że uczy przekonywać do racji drugiej strony w sposób dużo bardziej trwały niż tylko ustalenia międzyrządowe. Buduje się w ten sposób głębokie przekonanie o bliskości, o argumentacji, która towarzyszy dyplomacji poprzez ten pogłębiony aspekt intelektualny. Wiedza jest uniwersalna. Wiedza łączy, a nie dzieli. I z tego powodu udział w międzynarodowej współpracy intelektualnej jest tak fundamentalny dla takich państw jak Polska.
|
Prof. Bogusława Drelich-Skulska: Zwiększyć rozpoznawalność uczelni
|
|
Gwiazda Zarządzania (Management Star) Zdaniem laureatki: Jako uczelnia biznesu chcemy kształcić odpowiedzialnych liderów, którzy będą zmieniać globalny świat. Dodatkowo uniwersalnymi normami, na których opieramy naszą działalność międzynarodową, są tolerancja, otwartość i poszanowanie różnorodności. Chcemy, aby nasz Uniwersytet był przestrzenią otwartej debaty naukowej, wolnym od uprzedzeń kulturowych i społecznych miejscem studiowania i pracy przyjaznym każdemu człowiekowi.
|
Prof. Paweł Kaczmarczyk: Bez dyskusji i krytyki nie ma rozwoju
|
|
Gwiazda Badań (Research Star) Zdaniem laureata: Z mojej perspektywy najważniejsze cechy badacza to naukowa ciekawość i otwartość rozumiana jako gotowość do wychodzenia ze strefy komfortu, którą w swoisty sposób tworzy własna dyscyplina naukowa. Warunkiem naukowego sukcesu są także: świadomość teoretyczna i metodologiczna, pozostawanie w ciągłym procesie samokształcenia, w tym niezmienne starania, by śledzić najnowsze osiągnięcia naukowe. I cierpliwość. Istotna dla badacza jest także gotowość przyjęcia krytyki oraz umiejętność korzystania nie tylko z pozytywnych, ale przede wszystkim z krytycznych opinii. Wreszcie liczy się dojrzała interdyscyplinarność.
|
Dr Katarzyna Świerk: Żaden dzień nie jest podobny do drugiego
|
|
Gwiazda Rozwoju (Development Star) Zdaniem laureatki: Uczelnie funkcjonują w bardzo zmiennym środowisku i zarządzanie procesem umiędzynarodowienia, kreowanie nowych zadań, czy wdrażanie strategii, nie jest proste, wymaga dużej elastyczności oraz wielu kompetencji prospołecznych. Uniwersytet Gdański jest uczelnią, dla której umiędzynarodowienie jest priorytetem w strategii rozwoju i konsekwentnie ją realizuje. Oczywiście może i czerpie wzorce z rozwiązań i dobrych praktyk, które są stosowane w innych uczelniach w Europie. Tak naprawdę będąc częścią sojuszu w ramach Uniwersytetów Europejskich SeaEU, jesteśmy w samym centrum działań zmierzających do zapewnienia najwyższej jakości kształcenia i badań naukowych, a dzieje się to wszystko w międzynarodowej społeczności akademickiej.
|
Prof. Krzysztof Walkowiak: Umiędzynarodowienie to sport zespołowy
|
|
Gwiazda Kształcenia (Teaching Star) Zdaniem laureata: Umiędzynarodowienie to sport zespołowy. I to zarówno w kontekście współpracy promotora z doktorantem – dzielenia się kontaktami zagranicznymi, włączania do prac międzynarodowych zespołów badawczych, wskazywania konferencji czy czasopism, w których warto zaistnieć – jak i w kontekście pracy całej Szkoły Doktorskiej: szkoleń dla promotorów, organizowania kursów, a wreszcie pracy całej uczelni – współdziałania z różnymi jednostkami (wydziały, rady dyscyplin naukowych, Dział Współpracy Międzynarodowej, Dział Projektów, Dział Nauki), które są naszymi partnerami i wspierają nas w zwiększaniu umiędzynarodowienia. Nie bez znaczenia jest też współpraca z całym środowiskiem akademickim w Polsce i dzielenie się doświadczeniami z pracy szkół doktorskich w ramach comiesięcznych spotkań.
|
Olga Vakhrina: Efektywna wymiana energii
|
|
Gwiazda Marketingu (Marketing Star) Zdaniem laureatki: Podwójne dyplomowanie wspólnie z uczelniami ukraińskimi: Politechniką Kijowską "KPI", Politechniką Lwowską i Ukraińskim Państwowym Uniwersytetem Transportu Kolejowego w Charkowie to moje ukochane "dziecko". Jestem na wszystkich obronach prac magisterskich uczestników programu i cieszę się z ich sukcesów. Pandemia i wojna ograniczyły ten program, ale liczę na to, że już wkrótce uda się wrócić do niego w pełnym wymiarze.
|
Katarzyna Specjalska: Praca z ludźmi daje satysfakcję
|
|
Wschodząca Gwiazda (Rising Star) Zdaniem laureatki: Współpraca międzynarodowa to nie jest one-man-mission, to relacje, o które warto dbać, aby nie tracić z oczu kursu, który sobie obraliśmy. Praca nad umiędzynarodowieniem uczelni otwiera drzwi do współpracy ze światowej klasy specjalistami z najróżniejszych obszarów. Wielką zaletą jest możliwość uczestniczenia w projektach o zasięgu międzynarodowym, jednak kluczowe jest dla mnie budowanie zespołu tu, w SGGW. Praca z moim zespołem daje mi satysfakcję z realizacji misji, której jestem częścią i którą mam zaszczyt kierować. Czuję dumę z tego, iż moje zaangażowanie i doświadczenia przyczyniają się do rozwoju społeczności SGGW oraz pomagają budować UNIgreen.
|
|
|
"Perspektywy" z wizytą u Ministra Nauki
Rozwój edukacji inżynierskiej w Polsce i Europie, pozyskiwanie talentów w branży IT, wzmacnianie pozycji polskich uczelni na arenie międzynarodowej oraz podnoszenia jakości kształcenia to główne tematy spotkania ministra nauki Dariusza Wieczorka z kierownictwem Fundacji Edukacyjnej "Perspektywy".
|
Polska obejmuje prezydencję w Wysokiej Radzie EUI
Rok 2024 jest rokiem polskiego przewodnictwa w Wysokiej Radzie Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji. Priorytetem naszej prezydencji będzie m.in. zainicjowanie dyskusji nad rozszerzeniem partnerstw EUI z partnerami z państw trzecich, ustanowieniem nowych form współpracy.
Wzrost wynagrodzeń dla ekspertów edukacyjnych?
Minister nauki Dariusz Wieczorek chce, aby nastąpił wzrost wynagrodzeń przysługujących przewodniczącym i członkom instytucji, organów i zespołów oraz ekspertom i rzecznikom dyscyplinarnym działającym w systemie szkolnictwa wyższego i nauki.
SGH dołączyła do United Nations Global Compact
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie formalnie przystąpiła do United Nations Global Compact – największej na świecie inicjatywy ONZ działającej na rzecz zrównoważonego biznesu.
Politechnika Warszawska założyła fundusz venture capital
Celem funduszu Warsaw University of Technology Investment Factory jest inwestowanie w spółki z sektora deep-tech tworzone przez zespoły wywodzące się z Politechniki Warszawskiej oraz innych polskich uczelni.
Ambasadorowie polskich uczelni A.D. 2024
Konkurs organizowany przez Fundację Edukacyjną "Perspektywy" w ramach programu "Study in Poland", realizowanego wspólnie z Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP), od czternastu lat służy wyłonieniu najlepszych, najbardziej zaangażowanych zagranicznych studentów kształcących się na polskich uczelniach. W tym roku Kapituła miała wyjątkowo trudne zadanie, bo dostaliśmy ponad 120 zgłoszeń. Stąd dłuższa niż zwykle lista laureatów, a także pierwsza w historii zbiorowa Nagroda Specjalna dla trojga studentów Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, którzy troszczą się o czystość Odry! (studyinpoland.pl/interstudent/)
Illia Podorov, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
|
|
W kategorii studia licencjackie Illia jest znakomitym studentem ze średnią 4,33, niezwykle zaangażowanym społecznie, promującym wielokulturowość, równość, działającym na rzecz integracji uchodźców. Jest wolontariuszem Fundacji Jedność w Krakowie, założonej przez ukraińskie uchodźczynie. Założył ruch Future is in Our Heads, którego misją jest aktywizacja młodzieży i kreowanie młodych liderów. Był managerem projektu "Jesteśmy z Ukrainy. A wy?". Współorganizował także wydarzenie "Przyszłość się rodzi", którego celem było wsparcie osób przygnębionych wojną w Ukrainie i niepokojem na świecie.
|
Heybat Naghiyev, Uniwersytet Warszawski
|
|
W kategorii studia magisterskie Od początku pobytu w Polsce wykazuje wybitne zaangażowanie w sprawy społeczności studenckiej oraz w promocję i pogłębianie dialogu międzykulturowego. Choć zna angielski, rosyjski i turecki, w ciągu roku nauczył się języka polskiego, co ułatwia mu jeszcze skuteczniejsze działanie na rzecz społeczności studenckiej UW. Heybat pracuje w zespole Welcome Point UW, udziela informacji na temat studiów i pracy na swojej uczelni, a także doradza w kwestiach organizacyjnych dotyczących pobytu w Polsce. Odpowiada także za organizację wydarzeń i warsztatów dla zagranicznych studentów.
|
Waheed Adewale Rasaq, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
|
|
W kategorii studia doktoranckie Reprezentuje UPWr w takich imprezach jak Survival Race, Company Run czy Wild Run, uprawia wioślarstwo, biega, ale przede wszystkim – prowadzi bardzo innowacyjne i ważne badania dotyczące przetwarzania odpadów żywności na fosfolipidy, co ma doprowadzić do stworzenia technologii recyklingu prawdziwie zero waste. Niedawno uzyskał prestiżowy grant Narodowego Centrum Nauki.
|
Evelina Voloskova, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
|
|
Nagroda Specjalna za osiągnięcia artystyczne Studentka kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej należy do zespołu o wybuchowej nazwie Dynamit, biorącego udział w wielu koncertach, uroczystościach i festiwalach. Reprezentuje swoją uczelnię w realu i wirtualnie (m.in. na kanale YouTube), zdobywa liczne nagrody. Uzyskała tytuł najlepszego absolwenta studiów I stopnia za rok akademicki 2022/2023. Pomaga potrzebującym w rodzinnym Wilnie i w Olsztynie uczestnicząc w akcjach takich jak "Światełko dla Rossy", "Pola Nadziei", "Pomoc Ukrainie".
|
Alireza Tabrizikahou, Politechnika Poznańska
|
|
Nagroda Specjalna za wyróżniające badania naukowe Jest utalentowany, ambitny i… doskonale zorganizowany, co umożliwia mu łączenie pracy naukowej na najwyższym poziomie (opublikował już 11 artykułów w prestiżowych czasopismach, uzyskując łącznie 1300 punktów ministerialnych) z aktywnością na rzecz społeczności akademickiej. Alireza uczestniczy w programach dla nowoprzybyłych na Politechnikę Poznańską studentów zagranicznych, organizuje wizyty w fabrykach i na budowach, prowadzi zajęcia po angielsku i po polsku. Współpracuje z naukowcami z renomowanych uczelni w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Chin, Kanady, a nawet – z NASA.
|
Esteban Ortiz Escobar, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
|
|
Nagroda Specjalna za działalność charytatywną Esteban jest łowcą nagród i stypendiów, a sukcesy zaczął osiągać od pierwszego roku studiów, a właściwie już od rozmowy rekrutacyjnej. Dwa razy dostał stypendium dla najlepszych studentów studiów I stopnia na kierunku International Relations and Area Studies. Ale to mu nie wystarcza – wiele czasu poświęca działalności charytatywnej. Przygotowuje posiłki dla potrzebujących, pomaga w domu dziecka, udziela się w Czerwonym Krzyżu i innych fundacjach dobroczynnych. A poza tym – jest powszechnie lubiany. Wykładowcy cenią jego znakomite przygotowanie do zajęć, koledzy doceniają to, że zawsze jest gotowy do pomocy.
|
Helena Gebarska, Natalia Hiler i Chidubem Odera Mba
|
|
Nagroda Specjalna za proekologiczne działanie zespołowe Clean Up Odra – grupa studentów Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. Choć studiują na trudnym kierunku lekarskim, stworzyli kolektyw zaangażowany w poprawę stanu Odry. Zebrali już 10 tysięcy kilogramów śmieci z jej brzegów! Zimą dokarmiają żyjące na brzegach ptaki (co poprawia bioróżnorodność nadrzecznej fauny), planują też kolejne działania, m.in. przygotowywanie jedzenia, ubrań i innych potrzebnych ludziom i zwierzętom rzeczy na nadchodzące miesiące. Najważniejsze jest dla nich, że akcja przyciąga wolontariuszy z uczelni i spoza niej, a każdy uczestnik kończy pracę z uśmiechem na twarzy.
|
W blisko 140 uczelniach publicznych rok 2024 jest rokiem wyborczym. Społeczności akademickie uczelni dokonują wyborów do Uczelnianych Kolegiów Elektorów, zgłaszanych kandydatów na rektora oraz rektora uczelni na kadencję 2024-2028. O przebiegu tego gorącego dla uczelni czasu relacjonujemy na stronie internetowej Perspektyw od grudnia ub.r. w zakładce Wybory rektorów 2024.
Rektorami na kadencję 2024-2028 zostali już wybrani:
|
|
Prof. Jacek Zieliński nowym rektorem AWF w Poznaniu
Prof. dr hab. Jacek Zieliński został wybrany na stanowisko rektora Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu na kadencję 2024-2028. Był jedynym kandydatem. W spotkaniu wyborczym 8 lutego br. wzięło udział 63 elektorów, kandydat otrzymał 62 głosów poparcia i jeden głos wstrzymujący.
|
|
|
Prof. Tadeusz Stefaniak nowym rektorem AWF we Wrocławiu
Dr hab. Tadeusz Stefaniak, prof. AWF został rektorem Akademii Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu na kadencję 2024-2028. Obecny dziekan Wydziału Wychowania Fizycznego i Sportu był jednym z pięciu kandydatów ubiegających się o to stanowisko.
|
W dobie AI będą potrzebni inżynierowie z humanistycznymi talentami
Według ekspertów inżynierowie w przyszłości spędzać będą mniej czasu na kodowaniu, a więcej na komunikowaniu się i współpracy z innymi. Podobnie jak po poprzednich rewolucjach technologicznych, sztuczna inteligencja sprawi, że powstaną nowe zawody i nowe miejsca pracy.
Dutch News: Holandia redukuje liczbę studentów zagranicznych
Holenderskie uniwersytety przedstawiły plan zmniejszenia liczby studentów zagranicznych. Opracowane zostały także wytyczne mające na celu zredukowanie liczby stopni licencjackich oferowanych w języku angielskim oraz poprawę znajomości języka niderlandzkiego.
The Pie News: Internacjonalizacja szkockiej edukacji
Rząd Szkocji opublikował kompleksową strategię dotyczącą internacjonalizacji. - Szkocja ma już więcej najlepszych uniwersytetów na głowę mieszkańca niż jakikolwiek inny kraj na świecie – twierdzi szkocki minister edukacji Graeme Dey.
Ruszają zapisy na spotkania programowe
Jak co roku w marcu maturzystów i 8-klasistów czeka ważne wydarzenie, jakim jest Międzynarodowy Salon Edukacyjny Perspektywy, który odbędzie się już po raz czterdziesty. Fundacja Edukacyjna "Perspektywy" wspólnie m.in. z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Warszawie oraz Kuratorium Oświaty w Warszawie przygotowały specjalny program.
|
|
Zaangażowanie, pasja, kreatywność
Zaangażowanie, pasja, kreatywność, energia do działania, wiele inspirujących pomysłów na promocję kierunków technicznych wśród dziewczyn oraz tegoroczne kampanie "Dziewczyny na Politechniki" i "Dziewczyny do Ścisłych", a oprócz tego współpraca, integracja i wymiana doświadczeń - to wszystko działo się na spotkaniu naszych wspaniałych pełnomocniczek w gościnnych przestrzeniach Paramount Polska w Warszawie.
|
|
|
"Dziewczyny do nauki!"
W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Kobiet i Dziewcząt w Nauce na Politechnice Łódzkiej odbyła się konferencja „Dziewczyny do nauki!”. Spotkanie zainaugurowało wspólne przedsięwzięcie Fundacji Edukacyjnej Perspektywy, Fundacji Młodej Nauki i Porozumienia Doktorantów Uczelni Technicznych.
|
Study in Poland zaprasza do Turcji!
W marcu 2024 w ramach programu "Study in Poland" organizujemy wyjazd rekrutacyjno-informacyjny do Ankary, Izmiru i Stambułu. Turcy są trzecią grupą obcokrajowców w polskich uczelniach, a program "Study in Poland" tradycyjnie jest obecny na najbardziej perspektywicznych rynkach rekrutacyjnych!
|
|
W najnowszym numerze:
- EngiRank in Brussels
- EngiRank Results at a Glance 2023
- WUST Power of Community
- TDU - Innovation Ecosystem
- TU Delft - Engineering Leaders Change the Future
Przeczytaj całość w formie e-booka
|
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER AKADEMICKI
Jeśli jesteś zadowolony z otrzymanego Newslettera Akademickiego
poinformuj znajomych o możliwości otrzymywania go.
www.perspektywy.pl
Poprzednie wydania:
2024 r.:
1, 2, 3, 4
2023 r.:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
2022 r.:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
2021 r.:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
2020 r.:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27