Nowi kuratorzy oświaty: skąd przyszli i jak widzą swoją rolę
Pierwszy dzień matur to dobra okazja, aby środowisko akademickie bliżej poznało kuratorów oświaty, czyli tych, którzy odpowiadają za kształcenie uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych – przyszłych studentów. Wiadomo, kim kurator być nie powinien: opresyjnym nadzorcą, komisarzem politycznym, postrachem dyrektorów. A kim być powinien? „Koniec politycznego nadzoru nad szkołami” – napisała w serwisie X ministra edukacji Barbara Nowacka po odwołaniu wszystkich szesnastu kuratorów związanych z poprzednią władzą. Proces przebiegł błyskawicznie, powołano p.o. kuratorów, a wkrótce potem, po przeprowadzeniu konkursów – pełnoprawnych „opiekunów oświaty” w województwach. Pokazujemy, skąd przyszli i jak widzą swoją rolę.

|
|
Wioletta Krzyżanowska Mazowiecka Kurator Oświaty
Wioletta Krzyżanowska przez wiele lat była dyrektorką Szkoły Podstawowej nr 323 im. Polskich Olimpijczyków – szkoły znanej z tego, że jako pierwsza w Warszawie zrezygnowała z obowiązkowych prac domowych. Jest inicjatorką zmian w polskiej szkole: oceniania kształtującego, szkoły bez obowiązkowych prac domowych, metody projektu i „zielonego ołówka”.
|

|
|
Grzegorz Kryger Pomorski Kurator Oświaty
Grzegorz Kryger z pomorską oświatą jest związany od wielu lat, początkowo jako nauczyciel historii i języka angielskiego. Do roku 2016 był dyrektorem Szkoły Podstawowej nr 86, jednej z największych w Gdańsku. Angażował się w realizację licznych działań innowacyjnych podejmowanych w ramach rozwoju oświaty, w myśl idei Szkoły i Przedszkola Współpracy.
|

|
|
Aleksandra Dyla Śląska Kurator Oświaty
Aleksandra Dyla od prawie trzydziestu lat związana jest z edukacją. Pracę zawodową rozpoczęła jako nauczycielka języków obcych w szkołach średnich i wyższych, a także koordynator unijnych programów wymiany uczniów w ramach Socrates Comenius i Longlife Learning Programme. Pracowała w Kuratorium Oświaty w Katowicach, między innymi na stanowisku zastępcy dyrektora Delegatury Kuratorium Oświaty w Gliwicach.
|

|
|
Gabriela Olszowska Małopolska Kurator Oświaty
Gabriela Olszowska jest doktorem nauk humanistycznych, absolwentką trzech kierunków studiów: polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, zarządzania w oświacie na Politechnice Krakowskiej oraz europeistyki w Akademii Ignatianum. Uczyła języka polskiego, przez lata była dyrektorem krakowskiego Gimnazjum nr 2. Napisała książkę pt. „O! cena. Od przepisów do sztuki oceniania”.
|

|
|
Igor Bykowski Wielkopolski Kurator Oświaty
Igor Bykowski od roku 2012 uczył języka polskiego, historii, etyki, pracował jako pedagog szkolny i pedagog specjalny. Posiada stopień nauczyciela dyplomowanego. W roku 2019 r. objął stanowisko dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Strykowie. Był tutorem, mediatorem szkolnym i edukatorem mediacji rówieśniczej, a także egzaminatorem OKE Poznań w zakresie egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego.
|

|
|
Janusz Brzozowski Łódzki Kurator Oświaty
Janusz Brzozowski ukończył studia magisterskie na kierunku matematyka (specjalność metody numeryczne i programowanie) na Uniwersytecie Łódzkim. Jest również absolwentem podyplomowych studiów z ochrony danych osobowych na Wydziale Prawa i Administracji UŁ. Był dyrektorem Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 w Łodzi.
|

|
|
Tomasz Szabłowski Lubelski Kurator Oświaty
Tomasz Szabłowski uczył geografii w XXX Liceum Ogólnokształcącym im. ks. Jana Twardowskiego w Lublinie, którego był od roku 2007 dyrektorem. Chce, by kuratorium jako instytucja było bardziej przyjazne ludziom; wspomina, że sam nie był w stanie dodzwonić się do kuratorium, gdy tego jako dyrektor potrzebował.
|

|
|
Agnieszka Krokos-Janczyło Podlaska Kurator Oświaty
Agnieszka Krokos-Janczyło jest nauczycielką dyplomowaną z 19-letnim stażem, z wykształcenia jest polonistką. Była dyrektorką białostockiej Szkoły Podstawowej nr 2. Absolwentka licznych studiów podyplomowych, w tym zarządzania oświatą oraz higieny i epidemiologii.
|

|
|
Joanna Raźniewska Opolska Kurator Oświaty
Joanna Raźniewska ma ponad 30-letnie doświadczenie dydaktyczne (język polski i język francuski) i kilkunastoletnie doświadczenie zarządzania placówką oświatową – od roku 2006 była dyrektorem Publicznego Liceum Ogólnokształcącego nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Skłodowskiej-Curie w Opolu.
|

|
|
Grażyna Dziedzic Kujawsko-Pomorska Kurator Oświaty
Grażyna Dziedzic jest absolwentką filologii polskiej, od początku życia zawodowego związana z III Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Bydgoszczy, gdzie pracowała najpierw jako nauczycielka języka polskiego, a od roku 1997 pełniła funkcję dyrektora.
|

|
|
Mariusz Biniewski Lubuski Kurator Oświaty
Mariusz Biniewski od roku 2020 był dyrektorem Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Gorzowie Wielkopolskim; w placówce tej uczył też filozofii i języka polskiego. Ma na swoim koncie wiele osiągnięć, w tym finał ogólnopolskiego konkursu „Super Dyrektor Szkoły 2023” i wyróżnienie w konkursie im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”.
|

|
|
Ewa Skrzywanek Dolnośląska Kurator Oświaty
Ewa Skrzywanek przez wiele lat pracowała jako nauczyciel w Szkole Podstawowej nr 63 we Wrocławiu, była wykładowczynią w Katedrze Judaistyki UWr oraz pracownikiem Wrocławskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Ekspertka MEN komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych ds. awansu zawodowego nauczycieli.
|

|
|
Dorota Nowak-Maluchnik Podkarpacka Kurator Oświaty
Dorota Nowak-Maluchnik jest certyfikowanym mediatorem. Ma ponad 30-letnie doświadczenie dydaktyczne (uczyła języka polskiego), a od 2011 r. była dyrektorką Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 6 w Rzeszowie. W 2003 r. otrzymała Medal Edukacji Narodowej.
|

|
|
Paweł Palczyński Zachodniopomorski Kurator Oświaty
Paweł Palczyński od 27 związany z oświatą − najpierw jako nauczyciel przedmiotów zawodowych, a od 13 lat jako dyrektor Zespołu Szkół nr 2 − Centrum Kształcenia Ustawicznego w Pyrzycach. Jest nauczycielem dyplomowanym, specjalistą w zakresie kształcenia zawodowego, ekspertem ds. awansu zawodowego.
|

|
|
Piotr Łojek Świętokrzyski Kurator Oświaty
Piotr Łojek pochodzi z Buska-Zdroju, gdzie przez ponad 20 lat był nauczycielem wychowania fizycznego i informatyki w Samorządowym Gimnazjum w Podgajach, w gminie Busko- Zdrój, oraz działał jako instruktor piłki siatkowej w Powiatowym Międzyszkolnym Ośrodku Sportowym w Busku -Zdroju.
|


Maturzyści 2024 rozpoczęli egzaminacyjny maraton!
Ta trzynastka uczniów ostatnich klas z V LO im. Stefana Żeromskiego w Gdańsku i 260 tys. ich koleżanek i kolegów z całej Polski rozpoczęli 7 maja ostatni akord swojej przedmaturalnej edukacji. Za wszystkich trzymamy kciuki!


|
|
Startujemy z badaniem opinii kadry akademickiej
Fundacja Edukacyjna „Perspektywy” już po raz 25. opracowuje ogólnopolski Ranking Szkół Wyższych. Jednym z kryteriów Rankingu jest prestiż uczelni oparty na opiniach ludzi nauki. Co roku zwracamy się do profesorów belwederskich i doktorów habilitowanych (którzy otrzymali swój tytuł lub stopień naukowy w ciągu ubiegłych czterech lat) z prośbą o wskazanie uczelni, które w ramach ich dziedzin i dyscyplin naukowych najlepiej kształcą studentów.
|

Oni założą gronostaje
Prezentujemy kolejne sylwetki rektorów uczelni publicznych wybranych na kadencję 2024-2028.

|
|
Dr Jarosław Hermaszewski rektorem PANS w Głogowie
Dr Jarosław Hermaszewski został rektorem Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Głogowie na kadencję 2024-2028. Wybory rektora odbyły się 26 kwietnia br., w głosowaniu wzięło udział 14 elektorów.
|

|
|
Dr inż. Mariusz Kołosowski nowym rektorem PANS w Nysie
W wyniku wyborów przeprowadzonych 26 kwietnia br. rektorem Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Nysie na kadencję 2024-2028 został, dr inż. Mariusz Kołosowski, prof. ucz., obecny prorektor ds. studenckich i dydaktyki. Był jedynym kandydatem.
|

|
|
Dr Beata Fałda nową rektor PANS w Chełmie
Dr Beata Fałda, dotychczasowa prorektor ds. studenckich, została wybrana 25 kwietnia br. na stanowisko rektora Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie na kadencję 2024-2028. Była jedyną kandydatką na ten urząd.
|

The Japan News: Japonia ściąga zagranicznych specjalistów
W obliczu pogłębiającego się niedoboru siły roboczej, japońskie firmy na obszarach wiejskich coraz częściej zatrudniają „wysoko wykwalifikowanych zagranicznych specjalistów” posiadających specjalistyczną wiedzę i umiejętności.
Erudera: Bułgaria w fazie spadkowej
Oficjalne dane pokazują, że w roku akademickim 2023/24 mniej studentów zagranicznych wybrało Bułgarię jako kierunek studiów za granicą w porównaniu z poprzednimi latami.


|
|
W Krakowie o nowelizacji Ustawy o szkolnictwie wyższym
Kraków − i gościnne mury Akademii Górniczo-Hutniczej − był kolejnym przystankiem na trasie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego Dariusza Wieczorka. Minister odwiedza kolejne regiony Polski, by rozmawiać z rektorami uczelni i studentami, a celem głównym tej wędrówki jest zebranie opinii środowiska akademickiego i dyskusja o poprawie jakości kształcenia wyższego w Polsce.
|
Większa mobilność studentów i naukowców
W tym roku świętujemy 20. rocznicę przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Środowisko akademickie i naukowe zyskało wiele nowych możliwości wynikających z ogromnego potencjału europejskiej integracji.
15 publicznych uczelni zawodowych z dofinansowaniem
Po raz szósty wyłoniono 15 publicznych uczelni zawodowych, które zostaną objęte dodatkowym wsparciem finansowym w ramach przedsięwzięcia Ministra Nauki „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości”. Celem inicjatywy jest wsparcie w doskonaleniu jakości kształcenia praktycznego.
UKSW dołącza do Polskiej Misji Historycznej
Instytut Historii UKSW zawarł porozumienie o współpracy w prowadzeniu Polskiej Misji Historycznej przy Julius-Maximilians-Universität w niemieckim Würzburgu z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Studenckie Centrum Konstrukcyjne AGH rozpoczęło działalność
W Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie powstało Studenckie Centrum Konstrukcyjne. Studenci mogą w nim realizować innowacyjne przedsięwzięcia od fazy projektowej do budowy prototypów.


|
|
Ryszard Koziołek: Chcemy uruchomić "Naukowy Program dla Śląska"
Zamierzamy jesienią uruchomić „Naukowy Program dla Śląska”, czyli fundusz na badania w kluczowych dla regionu obszarach. Jego celem będzie wskazywanie rozwiązań problemów specyficznych dla Śląska - powiedział PAP Ryszard Koziołek, rektor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
|

262 mln euro na program Erasmus+ w Polsce w 2024 roku
266 tysięcy polskich studentów skorzystało z programu Erasmus przez niemal 20 lat członkostwa Polski we wspólnocie. Najchętniej wyjeżdżali do Hiszpanii, Niemiec, Włoch.
Polskie uczelnie w Uniwersytetach Europejskich
Zapraszamy do lektury raportu FRSE poświęconego polskim uczelniom funkcjonującym w sieci Uniwersytetów Europejskich. Raport stanowi podsumowanie projektu badawczego „Polskie uczelnie w europejskich sojuszach” zrealizowanego w latach 2021–2023.

XX Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres MBA

|
|
Międzynarodowy Kongres MBA organizowany przez Krakowską Szkołę Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w dniach 17-19 maja, to największe w Polsce wydarzenie integrujące środowisko studentów i absolwentów studiów MBA oraz menedżerów średniego i wyższego szczebla z różnych branż. Każdego roku bierze w nim udział ponad 200 osób. Tematem przewodnim tegorocznej jubileuszowej edycji Kongresu jest ”AI Powered Management – Evolution or Revolution?”.
|



|
|
W najnowszym numerze:
- Kwanty i kubity: Bianka Siwińska o miłości do... komputerów kwantowych
- 16 wspaniałych – nowi kuratorzy oświaty
- Gitanjali Rao, gość Summitu 2024, o nauce i pomaganiu
- Dziewczyny na Politechniki! Dziewczyny do ścisłych! – dlaczego potrzebujemy kobiet w technologiach?
Przeczytaj całość w formie e-booka
|

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER AKADEMICKI
Jeśli jesteś zadowolony z otrzymanego Newslettera Akademickiego
poinformuj znajomych o możliwości otrzymywania go.
www.perspektywy.pl
Poprzednie wydania:
2024 r.:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
2023 r.:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37
2022 r.:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33
2021 r.:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40
2020 r.:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27